الأحد، 31 يوليو 2011

قصة الخوارج

أكبر مأساه التاريخ بيحكيها هي أنه دايماً بيعيد نفسه و محدش بيتعظ.
 فتلاقي دايماً كل الأحداث بتتكرر مع اختلاف الأسماء، نفس الدوافع بنفس الطرق تلوينها و محاولات اخفاها، نفس طرق الحشد، نفس الدورات و توالي الأحداث ألي بتبدو غير متصله برغم أنها ديما بتيجي ورى بعض.

أسمحولي احكلكوا حكايه من التاريخ، التاريخ الأسلامي.
حكايه عن فرقه في أول تكوينها كنت سياسيه بحته و كانت في تدينها شديده و لكنها اندثرت زيها زي غيرها من الحركات و ليها اللي ليها و عليها اللي عليها. 

لما كانت وقعة صفين بين علي بن أبي طلب و معاويه، و طلب معاويه تحكيم كتاب الله، اختلف أصحاب علي ما بين القبول لتحكيم و رفضه و لكن بعد جدل قبل علي بالتحكيم و ساعتها خرج بعض من  أصحاب الأمام علي عليه و رأو أن التحكيم ده خطأ لان حكم الله (من وجهة نظرهم) واضح و مش محتاج تحكيم فليه يرضوا بتحكيم و هو بيتضمن شك كل فرقه في موقفها. و هنا خرجوا بمقولة ((لا حكم إلا لله)) و ألي رد عليها سيدنا علي و قال أنها ((كلمة حق يراد بها باطل)).


من هنا نشئت الحركه و هي بكده في المقام الأول فرقه سياسيه، المهم الطائفه دي طلبت من علي أنه يقر على نفسه بالخطأ و في بعض الأوقات بالكفر. 


و هنا اتسموا ((الخوارج)) لأنهم خرجوا على علي و صحبته. و حاربهم علي في موقعة القيروان و أنتصر عليهم و قتل منهم الكثير و لكنه لم يقض تماما عليهم  و زادوا في كرهه حتى دبروا له مكيده لقتله و نجحوا.


و فضلوا الخوارج شوكه في ظهر الدوله الأمويه يهددوها و يحاربوها حرب متواصله في شده و شجاعه نادره و لم يتغلب عليم الأموين إلا بعد حروب طويله و بقى منهم القليل في العصر العباسي لكن كانوا ضعاف الشأن و اندثروا.


و الخوارج مكنوش فرقه وحده و انما انقسموا عشرين فرقه تقريباً، اختلفوا أحيانا في أصول الحركه الخوارجيه. و أصول الحركه كانوا نقتطين اساسيتين الأوله نظريه في الخلافه مش هنتعرضلها و نظريه أن العمل جزء من الأيمان و ده الأهم لينا. فالخوارج اقروا أن العمل بأوامر الدين - من صلاه و صوم و صدق و عدل - جزء من الأيمان، و ليس الايمان و الأعتقاد وحدهما، و عليه فمن أعتقد بلا إله إلا الله و أن محمد رسول الله و معملش بفروض الدين و ارتكب الكبائر فهو كافر.


و الي ينظر في تاريخهم هيلاقي ميزات واضحه زي التشدد في العباده و  الانهماك فيها و كانوا بيتبرأو من الكداب و من صاحب المعصيه الظاهره.
و في نفس الوقت اشتدوا في معاملة مخالفيهم من المسلمين، حتى كانوا مبيرحموش ولا المرأه ولا الطفل ولا الشيخ، ولا حتى اللي مجرد اختلف معاهم في أن علي أخطأ في التحكيم و لم يقر بكفر علي و اللي أتنصروله. فمثلا طلبوا من عبد الله بن الزبير أنه يتبرأ من أبوه (و الزبير أبن العوام من العشرة المبشرين بالجنه).


كانت طائفه لها ما لها و عليها ما عليها و لكنها اندثرت و اختفت زي غيرها من الفرق و اختم قصتهم بقول عمر أبن عبد العزيز لبعضهم مره ((اني قد علمت انكم لم تخرجوا مخرجكم هذا لطلب دنيا او متاع، و لكنكم اردتم الاخره فأخطأتم سبيلها)).


انتهى

قصه سيئة السرد أنا عارف لكن العبر و الاسقاطات المقصوده موجوده بكثره. 
فربنا قال (( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً)) فالفضيله وسط بين رذيلتين، الأفراط و التفريط، و وجدنا هنا الأفراط واضح و الرسول لم يخير بين أمرين إلا و اختار أيسرهما ما لم يكن اثما و كمان الرسول قال ((هلك المتنطعون)) و قالها ثلاث مرات و المتنطعون: المتشددون، المغالون، المتعمقون في أمر الدين.

و شريعة الاسلام ضيقت دائرة المحرمات، و الأصل في الاشياء هو الأباحه، فكل شيء مباح في الأسلام إلا ما حرم بنص.

نهاية: هي قصه و كل واحد يستنبط منها الموعظه على مزاجه. 
و اختم التدوينه خير ختام بما قال تعالى في نهايه السوره ألي ابتدأها ((نحْن نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ)) سورة يوسف باية 

((لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍوَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ))


الاثنين، 18 يوليو 2011

Tip of the iceberg

This blog was meant to be a diversified blog tackling anything but the events that this country went through made most of the posts go in certain circles. Here is a sort of a different post I hope you like it.
Or not, for this type of posts expression is all that matters.

A typical "me" would never share such a post so bear with my "crabness" and kindly refrain from any cheeky commentary or questions.



You'd think she's the ultimate beauty. That godly blend of poise, grace and a figure befitting Aphrodite herself and that there is nothing to top that!

That is until she starts speaking...

And it's like a thousand enchanting melodies waltzing, grabbing your heart throwing it up high in the air and throwing it down just to catch it before it hits ground to toss it around again.
Words of such eloquence and wit worthy of a Shakespearian Capulot descendent.

You'd think she's the ultimate beauty and there's nothing to top that so you draw her a portrait, crown it with a frame, weave your most gentle words, set up a museum and prepare her immortalizing ceremony, and there is nothing to top that!

But she leaves all that...
And she pulls apart the ceremony with a weary and disinterested sigh, and walks away with you.
And there is nothing to top that!


الاثنين، 11 يوليو 2011

مش دفاعاً عن الفسدانين

مكتبتش بقالي فتره عشان مكنش عندي حاجه اضيفها، ناس كتير طبعها تتكلم بس ألي بيقولو حاجه قليلين.

و عدم اللموأخزه أنا بطبعي تفكيري غير منقاد إلا بالترتيبات ألي بيمليها عليه عقلي، يعني لو الرأي العام اتفق على حاجه و مخي عمل error معرفش أدوس cancel. يا أمه أصلح ال-error أو أعيش بيه منور كده في وشي و قرفني.

بالظبط بقه زي موضوع الشرطه و الشهداء و القصاص إلى اخره، في حاجه في الموضوع معصلجه معايا ربما لأني من الفلول المضاده أو جوز امي في المجلس العسكري أو قرابتي الوطيده بحماده شنح.

أنا الصراحه مليش في القانون بس ألي أعرفه أن في قتل خطأ و في قتل مع سبق الأصرار و الترصد و ضباط الشرطه ميمشيش عليهم الاتنين. معلش كمل معايا و متقفش بدري. دلوقتي الضباط ألي كانو موجودين يوم 28 يناير مش كانو زي الجندي بتاع الجيش ألي في معركه؟ أخد أمر و نفذه بكل بساطه و لو خالف الأمر مش يبقى بيخون الوطن؟ اه، بالنسبه له في موقعه دي تعتبر خيانه و يتشد و يتسجن كمان لمخالفة أمر مباشر! 
مهو في عقيدته القتاليه من يوم ما دخل كليه الشرطه - أن كان واسطه ولا رشوه أو الاتنين - و هو شاب حماده كده عنده 17 سنه و قلوله "أنت بتخدم مصر" تقوم أنت عايزه بعد عشر سنين بعد ما بقه محمد باشا تقوله لا أنت مبتخدمش أنت مجرم....صعبه دي!!

بلاش الكلام ده....سيبك منه، كل ده في داهيه.
مجرم و أبن ستين و قتال قتله و خرج من الخدمه و اتحكم و أخد اعدام....أفهم أنا بقه الشب الملازم أول ولا تاني ألي لسه أمور و متخرج كده المفروض ينفذ أوامر ازاي بعد كده؟ يعني لو جاله أمر يهجم على وكر بتاع أي نشاط اجرامي بتاع أي بلا أزرق، هينفذه ولا هيعد يسرح و يشوف الكلام ده فيه دم و مكن حد يتنش في المعركه و يطلع غلبان و يقوم هو كمان يتشد زي زميله!
 و والنبي بلاش كلام أبله فاهيتا بتاع نحل الشرطه ولا ندي كورسات ست شهور لخريجي حقوق دي 

أنا مش بقول يلا منحاسبش بس في شيء غير مستوي، و مش بسفه من أفعل الثورجيه و أنا عارف أنهم الأصدق نية و الأطهر في المقصد وسط كل القوى السياسيه الموجوده على الساحه لكن دائما و أبدا ينقصهم النظره البعيده أو الحيز الأوسع من الصوره. 
عمتاً أنا ممكن أكون مش واضح بس هو زي ما الأمام الشافعي قال "قد أكون انتهيت هنا و لكنها في قلبي لا تستوي" 

نهايته. نفسي نسمع و نعقل كلام الحج نلسون منديلا ألي جه فيها
 "عليكم أن تتذكروا أن أتباع النظام السابق في النهاية مواطنون ينتمون لهذا البلد، فاحتواؤهم ومسامحتهم هي أكبر هدية للبلاد في هذه المرحلة، ثم إنه لا يمكن جمعهم ورميهم في البحر أو تحييدهم نهائيا ثم إن لهم الحق في العبير عن أنفسهم وهو حق ينبغي أن يكون احترامه من أبجديات ما بعد الثورة."*

بالمناسبه أنا بتكلم على جزئية الشرطه بس و سايب بقيت الطلبات ربما عشان شرف ركز عليه و العيسوي قفش بعديها و كده 

أكيد جانبني الصواب النهارده لكن أرجو أني أكون أصبت أكتر ما أخطأت.
و زي كل مره...ربنا يهدينا للحق لأن الحق أحق أن يتبع.



*مقالة رسالة نلسون منديلا للثوار العرب http://www.alakhbar.info/18529-0-5-F-CF-F-F0--FB.html 

الجمعة، 1 يوليو 2011

عشان ميجيش الدور عليك........بعد لؤي نجاتي

لؤي نجاتي شاب مصري عنده واحد وعشرين سنه بيحب بلده، اتقبض عليه وهيحاكم عسكريا بتهمة البلطجه.
لؤي  ناشط على تويتر أنا مش عامله فولو بس عارفه كويس لأنه من الموجودين من زمان من قبل الثورة ومن زمان عارف غيرته على بلده وحماسه لمصالحها والاهم أني عارف أنه وسطي في ارائه أو على الاقل مهواش جعجاع زي ناس كتير.


عمري ما كنت بشوف موضوع أنهاءالمحاكمات العسكرية للمدنيين على أنها أولوية في الوقت الحالي والسبب هو أني شايف أهميتها للفترة اللي احنا فيها خصوصا في الحته بتاعت البلطجه "اللي بجد" والانفلات الامني اللي كان موجود (بالمناسبه احنا في حالة طواريء بجد مش من بتوع مبارك)

بس الموضوع ابتدى يوسع من الجيش فربما مينا ذكري كان متطرف في ارائه في مدونته لكن مش مبرر للي حصل معاه ومع غيره لكن وصول الموضوع لواحد زي لوءى يبقى ناقوس خطر لينا جميعا ان ممكن المحكمة توصل لأي حد فينا.

 أنا هنا بعترف بتغيير موقفي ورفع درجة الأولوية لوقف المحاكمات العسكرية للمدنيين.  ويحضرني هنا قول لأحد المواطنين الالمان أيام الحكم النازي


"جاءوا أولا للقبض على الشيوعيين 
                                        ولم ادافع عنهم لأني لم أكن شيوعا
ثم  جاءوا للقبض على اليهود 
                                         ولم ادافع عنهم لأني لم أكن يهوديا
ثم جاءوا للقبض على عمال النقابات
                                          ولم ادافع عنهم لأني لست نقابيا
ثم جاءوا للقبض على الكاثوليك 
                                         ولم ادافع  عنهم لأني بروتستانتي 
ثم  جاءوا للقبض علي
                                         وفي ذلك الحين لم يتبق أحد للدفاع عني"
                                                                                   مارتين نيموللر 


اعتقد جه الوقت أننا نطالب (تاني) أننا نعمل كمواطنين شرفاء أحرار ولو وجه لحد فينا اتهام يبقى لينا حق الدفاع عن النفس أمام قضاء مدني بشفافيه وعدالة 




الطبيعي ان التدوينه تخلص هنا بس في نقطه حبيت اضيفها في الاخر عشان تبقى واضحة ومنوره كده. لؤى متقبضش عليه لوحده، كان معه أكثر من أربعين واحد كمان بس لأنهم مش نخبة وملهمش حد على تويتر أو غيره فمحدش بيسأل فيهم.
الموضوع أكبر من شخص اتقبض عليه.....ولو سكت يبقى أعرف ان دورك مش بعيد