الخميس، 8 سبتمبر 2011

هو الجيش عايز اية؟

من مميزات انك يبقى عندك مدونة هو اللا حدود اللي تقدر تكتب بية. لو عايز تعيد تعرف نفسك كل مرة بشخصية مختلفة مش مشكلة، عامية فصحى او انجليزي مخلط لاوندي مش مهم، المهم تكتب.
انا النهاردة هرتدى عباءة المحلل الاستراتيجي اللي شاف و فهم كل حاجة في حياتة دة و الله المستعان.




الجيش في عصور ما قبل الثورة كان بيشار اليه في اوقات كثيرة انه (دولة داخل الدولة) بمعنى ان لكل وزارة او جهاز مدني بيحكم في جهاز موازي ليه في الجيش و بيتصرف بحرية تامة، يعني في في جهاز بدل وزارة الاعلام، في مخابرات، في شرطة، قضاء و نيابة، امداد و تموين لزوم التجارة و في مزارع و مراعي. دولة بايدولوجيتها موجودة و بتحكم من وراء الدولة، القشرة الخارجية.


 بس كان في تنسيق و ترتيب ما بين الاتنين فكل ما يتعلق بالامن القومي (مش الجهاز) و العلاقات مع اسرائيل او امريكا و كمان كل ما يتعلق بسيناء-من الواضح-بيعدي على الجيش الاول، باقي الشئون كانت موكلة للحكومة المدنية، و الحكومة دي كانت بتلعب سياسة بحنكة و مهارة مع الجيش عشان كدة حافظ عليها لاخر رمق.


و للسبب ده لما قامت الثورة و امرت ايديولوجية الجيش انه يتدخل و يتولى الحكم مكنش في مشاكل، كل جهاز قام مقام الجهاز الكمافىء ليه.


الايديولوجية دي بقة نابعة من عقيدة الجيش اللي اتكونت في عهد عبد الناصر و اتشكلت في عهد السادات و اثرت عليها عوامل التعرية في عهد مبارك.


الجيش في اول و اخر الامر مهتم بامن و امان مصر، يعني لما اتدخل وقت الثورة كان لاستعادة الاستقرار في المقام الاول. بس ده مكنش كل حاجة.


الجيش دولة جوه الدولة و دولة ليها خطوطها الحمرا و وضعها القوي اللي مش هتسمح بزعزعتة حتى لو الدولة (القشرة الخارجية) سقطت، و تاثير عوامل التعرية بتاعت عهد مبارك لسة موجودة في هيئة فساد، حتى لو كان اقل من الموجود في القشرة الخارجية بس فتح ملفاته هيسبب بلبلة هم في غنى عنها.


من هنا احب اوضح حقيقة واضحة لوحدها للاخوة الثورجية. الجيش هو القوة المسيطرة في البلد، مسيطر على الاعلام و الشعب المصري بجموعة مصدقة و واخدة فرعون الجديد، و كمان من الناحية السياسية (العلمية كدة) عندة كل مقومان الحكومة المهيمنة المسيطرة من اول تقديم الخدمات المختلفة لاحتكار حق استخدام القوة للتمثيل الدبلوماسي امام العالم و شرعية اتخاذ القرارات المنظمة. من الاخر ملوش عندنا غير كلمتة.


فعلى كل دة لازم الرئيس القادم يكون ظريف، بيعرف يلعب سياسة مع الجيش و مش هيضايقهم، عمرو موسى مثلاو لانة بحكم سنة و تخرجة من المدرسة السياسية الكلاسيكية اللي ياما لعبت مع الجيش هينفعهم، و لو كان شخصية تحتمل الراديكالية في القرارات كان عمل حاجة ايام الجامعة العربية، اليف ميتخفش منة.


و على كدة برضة الاسلاميين مش هيطلعوا بكتير لان الالة الاعلامية العسكرية لا زالت اكثر سيطرة على الجموع، و لان الاخوان برضة فاهمين اصول لعب السياسة مع الجيش. و كلة من غير تزوير، هو شوية ضغط و تلاعب خفيف كدة و هيطلع النتيجة على مزاجة.


انا مش بدعو للاحباط ولا انا من دعاة ان الثورة مغيرتش حاجة، انا بس بوضح النقاط اللي متغيرتش، و الاهم عايز اوضح ان المجلس بيلعب على استراتجيات و تكتيكات بعيدة المدة عشان يوصل لاهداف محددة انما الثوار ما شاء الله عمري ما شفتلهم هدف واحد، كلها مطالب مطالب و بص تحت الرجلين، لقد هرمنا و مع ذلك لسة بندور على مطالب، يعني مطلب المحاكمات العسكرية ده عظيم، بس الهدف هو العدل فلازم نركز اكثر مجهودنا على الاهداف و نستمر في الضغط بس بحنكة اكثر مش بعند و صوت عالي.


ركزوا على الاهداف نصرة للثورة يرحمكم و يرحمني الله.

هناك 4 تعليقات:

  1. أنت بتكتب على إيه؟ تابلت ولا كيبورد؟ الهاء و التاء و الهمزات فصلونى أوى :))

    ردحذف
  2. لاب توب جديد و لسه بتعود بقه. صلحت كام هاء و تاء

    ردحذف
  3. جااااااااااامد جدا يا شيرو رؤية ثاقبه بجد

    ردحذف
  4. ياسيدي الفاضل لازم نفهم ان اللعبه دايما لعبة مصالح
    وكل فرد او طائفه او مؤسسه بتأمن مصالحها
    ويبقي عبيط اللي يحسب حسابات غير كده

    ردحذف