الجمعة، 1 يوليو 2011

عشان ميجيش الدور عليك........بعد لؤي نجاتي

لؤي نجاتي شاب مصري عنده واحد وعشرين سنه بيحب بلده، اتقبض عليه وهيحاكم عسكريا بتهمة البلطجه.
لؤي  ناشط على تويتر أنا مش عامله فولو بس عارفه كويس لأنه من الموجودين من زمان من قبل الثورة ومن زمان عارف غيرته على بلده وحماسه لمصالحها والاهم أني عارف أنه وسطي في ارائه أو على الاقل مهواش جعجاع زي ناس كتير.


عمري ما كنت بشوف موضوع أنهاءالمحاكمات العسكرية للمدنيين على أنها أولوية في الوقت الحالي والسبب هو أني شايف أهميتها للفترة اللي احنا فيها خصوصا في الحته بتاعت البلطجه "اللي بجد" والانفلات الامني اللي كان موجود (بالمناسبه احنا في حالة طواريء بجد مش من بتوع مبارك)

بس الموضوع ابتدى يوسع من الجيش فربما مينا ذكري كان متطرف في ارائه في مدونته لكن مش مبرر للي حصل معاه ومع غيره لكن وصول الموضوع لواحد زي لوءى يبقى ناقوس خطر لينا جميعا ان ممكن المحكمة توصل لأي حد فينا.

 أنا هنا بعترف بتغيير موقفي ورفع درجة الأولوية لوقف المحاكمات العسكرية للمدنيين.  ويحضرني هنا قول لأحد المواطنين الالمان أيام الحكم النازي


"جاءوا أولا للقبض على الشيوعيين 
                                        ولم ادافع عنهم لأني لم أكن شيوعا
ثم  جاءوا للقبض على اليهود 
                                         ولم ادافع عنهم لأني لم أكن يهوديا
ثم جاءوا للقبض على عمال النقابات
                                          ولم ادافع عنهم لأني لست نقابيا
ثم جاءوا للقبض على الكاثوليك 
                                         ولم ادافع  عنهم لأني بروتستانتي 
ثم  جاءوا للقبض علي
                                         وفي ذلك الحين لم يتبق أحد للدفاع عني"
                                                                                   مارتين نيموللر 


اعتقد جه الوقت أننا نطالب (تاني) أننا نعمل كمواطنين شرفاء أحرار ولو وجه لحد فينا اتهام يبقى لينا حق الدفاع عن النفس أمام قضاء مدني بشفافيه وعدالة 




الطبيعي ان التدوينه تخلص هنا بس في نقطه حبيت اضيفها في الاخر عشان تبقى واضحة ومنوره كده. لؤى متقبضش عليه لوحده، كان معه أكثر من أربعين واحد كمان بس لأنهم مش نخبة وملهمش حد على تويتر أو غيره فمحدش بيسأل فيهم.
الموضوع أكبر من شخص اتقبض عليه.....ولو سكت يبقى أعرف ان دورك مش بعيد

هناك تعليقان (2):

  1. يسلم فمك يا شريف و العجيب المضحك المبكي ... أن لؤي كان ينقل الأحداث بهدوء و لا يدين الشرطة و لم يسخن الأحداث بل على العكس ... كان متوازنا لحد يجعله أقرب للإستقرار منه للثوار ... و لكن شاء ربك أن يفضح الله المجلس العسكري و الحكومة و الإخوان وكل من يتحالف لتبريد الثورة و تمرير خططهم القديمة ... لقد خدعنا
    الثورة مستمرة حتى يسقط النظام

    ردحذف
  2. While having dinner today, I told my parents about Loai. All they did was escalating their intimidation and swearing at me not to write or tweet in politics!

    ردحذف